PDA

צפה בגרסא המלאה : צבעי מאכל


maya
22-06-07, 20:14
באיזה צבע אתה אוהב את הרעל שלך?

במדינות רבות בעולם הורידו אותם מהמדפים, אך בישראל, כמו בישראל, ממשיכים לאפשר שימוש בצבעי מאכל מסוכנים במיוחד! צבעי המאכל הסינתטיים (מלאכותיים) נמצאים כמעט בכל המזונות המעובדים וחיים בהרמוניה נפלאה בחלק ניכר מהמוצרים יחד עם בני הדודים שלהם, החומרים המשמרים, שהם סיפור בפני עצמו.

המטרה שלהם זה לתת גוון (צבע) מפתה יותר, שמושך את תשומת ליבו של הצרכן ובכך להגדיל רווחים. בנוסף לא אחת נועד הצבע לחפות על פגמי הטבע, ובעיקר על זיופים וסימני קלקול של המזון ובכך מטאטאים מתחת לשטיח את האמת לגבי מידת טריותו ואיכותו.

חשוב לציין שהמזיקים במיוחד הם הצבעים העשויים ממשפחת הזפת השחור (כן, אותו זפת של הכבישים, אך הוא עובר עוד תהליך כימי) הכוללת את הצהובים, האדומים והצבעים הכהים, כמו שחור, סגול, כחול וכדומה.

המילה "צבע מאכל" כאילו נותנת לגיטימציה לכאורה לקנות ולאכול את המזון, אולם השם נובע מהעובדה שבמאכל יש צבע ולא מהעובדה שהצבע ראוי למאכל.
העובדה שיצרנים רבים טורחים לציין באותיות קידוש לבנה על גבי המוצרים שאינם מכילים צבע מאכל מוכיחה שברור להם שצבעי מאכל לא בריאים.

כך שבכל פעם שאתם אוכלים משהו צבעוני (לא ירקות או פרות) קחו בחשבון שיש סיכוי טוב מאוד שאתם גם אוכלים מעט... נפט, זפת, פחם, חומצה חנקנית, וכימיקלים אחרים. מפחיד? עוד לא. חכו לסטטיסטיקה.

מדי שנה מתים בארצות הברית בלבד מעל 9000 בני אדם ממחלות הקשורות למזון ובין 5 עד 30 מיליון חולים ממחלות הקשורות לצבעי מאכל, כולל מחלות סרטן שונות, אשר נגרמות על-ידי המרכיבים הרעילים, המצויים בצבעים סינתטיים, אשר פוגעים בחומר גנטי שבתאים ומאיצים בכך את התפתחות התהליך הסרטני.

חשוב לציין, שילדים מצויים בסיכון גבוה במיוחד, כיוון שחלק ניכר מן המזונות המיוצרים עבורם מכילים כמות גדולה במיוחד של צבעי מאכל סינתטיים (גלידות, שלגונים וממתקים למיניהם) ורגישותם להשפעה המזיקה רבה יותר מרגישות המבוגרים. בין תופעות הלווי הרבות אצל ילדים ניתן למצוא גם תופעות אלרגיות, בעיות קשב ריכוז והיפראקטיביות.

המצב הוא, שקשה מאוד לאדם רגיל להימנע מאכילת צבעי מאכל סינתטיים. אז מה עושים? פשוט, יש לבדוק טוב טוב כל מוצר לפני שמכניסים אותו לעגלה בסופר!

כמה המלצות:
· המינון כן קובע. השתדלו להמעיט ככל האפשר באכילת צבעי מאכל סינתטיים.

· בחרו בתחליפים ללא צבע מאכל בכלל או במקרה הגרוע עם צבעי מאכל טבעיים**

· שוב, בדקו היטב את התוויות על גבי מוצרי המזון, יש לשים לב גם לכמות השומן, חומרים משמרים, חומרי טעם, כמות הקלוריות ועוד. באופן כללי, כמה שיש פחות רכיבים במוצר, המוצר אמור להיות איכותי יותר.

· אם אתם בכל זאת קונים מזון (בעיקר ממתקים) שמכיל צבעי מאכל סינתטיים, העדיפו את אלו שצבעם בהיר יחסית. ככל שצבע המזון עז יותר, הוא מכיל יותר צבע מאכל.

· הרבה יצרנים כותבים את התכולה בקטן (בכוונה!) או שכותבים אותה במקומות שקשה לקרוא או הכתוב הנו בצבע דומה לעטיפה (אין קונטרסט) וכל מיני טריקים כאלו. קחו בחשבון שזה לא בטעות! היצרנים חושבים על כל מילה וידאגו להבליט כמה שפחות את מה שלא צריך! למענכם כמובן.

· הימנעו מאכילת סוכריות כסף המיועדות לקישוט עוגות ומכל מאכל הצבוע בכסף ובזהב. האלומיניום, הכסף והזהב הם מתכות רעילות במיוחד!
** צבעי מאכל טבעיים.
לצבעים טבעיים יתרון על פני הצבעים המלאכותיים מעצם היותם חומרים שבחלקם מועילים לתפקוד הגוף. צבעי מאכל טבעיים הנם צבעים שמופקים ממזון, כמו צבע קרמל שמופק מסוכר וניתן למצוא אותו במשקאות כמו קולה. אנאטו הוא צבע מאכל כתום, שמופק ממרכיב בשם ביקסין, שמצוי בעץ הטרופי אנאטו. צבעים אחרים עשויים מוויטמינים, כמו ויטמין B2 שנותן צבע צהוב, או בטא קרוטן שמספק צבע כתום. תבלינים מסוימים, כמו פפריקה או כורכום, משמשים אף הם כצבעי מאכל. בכל מקרה גם קבוצה זו אינה מומלצת לצריכה ללא הגבלה.

הכירו את האויב!
לפניכם שמונת צבעי המאכל הסינתטיים המסוכנים ביותר המותרים בארץ.
· טרטרזין E102 (צהוב): עלול לגרום להיפראקטיביות והפרעות קשב וריכוז אצל ילדים, אלרגיות, אסתמה, גירודים, ראייה מטושטשת, מיגרנה וכאבי ראש, פגיעה בכרומוזומים, בלימפה ובבלוטת התריס ועידוד גידולים סרטניים שונים.
· סנסט ילו E110 (צהוב-כתום): עלול לגרום להיפראקטיביות ובעיות קשב, גידולים בכליות וגידולים סרטניים נוספים, פגיעה בכרומוזומים וגרימה של מוטציות גנטיות, החמרה של תופעות אלרגיות ואי סבילות אצל הרגישים לאספירין, אף סתום, נזלת, כאבי בטן, הפרעות עיכול, הקאות ופריחות עור. כשהוא מעורב עם צבעים אדומים, עלול לגרום לאסתמה ולהפרעות נשימה.
· אזורובין E122 (אדום): חשוד כגורם לסרטן, דלקות עור, אלרגיות והיפראקטיביות. מסוכן במיוחד לרגישים לאספירין או לסובלים מבעיות בדרכי הנשימה ומאסתמה. מסוכן לילדים.
· פונסו E124 (אדום): חשוד כגורם לסרטן, לחץ בחזה, בעיות נשימה ואסתמה, עלול לגרום להיפראקטיביות ואלרגיות כשהוא מעורב עם צבעים צהובים - כתומים.
· אריטרוצין E127 (אדום): עלול לגרום לעלייה של חלבון הקושר יוד, פעילות יתר וגידולים בבלוטת התריס, פגיעה בכרומוזומים ובכלי הדם, היפראקטיביות והפרעות קשב אצל ילדים, רגישות לאור. כשהוא מעורב עם צבעים כחולים, עלול לגרום גם לבעיות נשימה.
· אדום אלורה E129: עלול לעורר אלרגיות וגידולים. אסור לשימוש לסובלים מרגישות בדרכי הנשימה או אסתמה או הרגישים לאספירין.
· אינדיגו קרמין E132 (כחול): עלול לעורר אלרגיות ולגרום לבחילות, עלייה בלחץ דם, פריחות על העור, גירודים, בעיות בדרכי הנשימה וגידולים במוח. כשהוא מעורב עם צבעים אחרים, עלול להחמיר בעיות נשימה ולגרום לאסתמה. אצל ילדים עלול להחמיר בעיות היפראקטיביות, הפרעות קשב וריכוז.
· כחול מבהיק E133: מיוחסות לו תופעות שונות של אלרגיות, היפראקטיביות ובעיות קשב. חשוד כגורם לגידולי מוח.
ואם כל זה לא מפחיד אתכם ותמשיכו לאכול מאכלים, אשר מכילים צבעי מאכל סינתטיים, יש סיכוי טוב שגם אתם תכנסו לסטטיסטיקה בעתיד.

THE_JUGGERNAUT
22-06-07, 20:31
וכרגיל בלי שום סמוכין...

קרדיט?

maya
22-06-07, 20:34
וכרגיל בלי שום סמוכין...

קרדיט?
יש פה מאמרים נחמדים
http://www.fit4life.co.il/athlete-nutrition.html

Sugarzaza
22-06-07, 20:37
מפתיע ממש.