PDA

צפה בגרסא המלאה : סאונה רטובה


dor_dru
11-03-08, 21:42
יש לי במכון סואנה רטובה. מעניין אותי אך זה מועיל באופן כללי בחיטוב או מאסה אחרי אימון אנארובי?

GaL-L
11-03-08, 22:14
במה זה כבר יעזור לך ? במילא הנוזלים שיוצאים ממך בסאונה חוזרים אחרי שתשתה מים

!Demon!
11-03-08, 23:34
יכול לעזור לשרירים להתעושש קצת , בכללי בריא מאוד לגוף מוציא את ל החרא מהגוף..
שורף טיפה נוזלים

dor_dru
12-03-08, 01:55
יכול לעזור לשרירים להתעושש קצת , בכללי בריא מאוד לגוף מוציא את ל החרא מהגוף..
שורף טיפה נוזלים

וואלה? אך זה עוזר לשרירים להתאושש ?
וכמה זמן צריך להיות בפנים כדי שיהיה לזה אפקט כזה

!Demon!
12-03-08, 01:57
וואלה? אך זה עוזר לשרירים להתאושש ?
וכמה זמן צריך להיות בפנים כדי שיהיה לזה אפקט כזה
אני לא ממש יודע..פשוט שמעתי מהרבה אנשים שבעיני מבינים שזה די יכול לעזור...על תשב יותר מרבע שעה בכל מקרה כי זה לא בריאיותר מזה..ואם אתה נכנס יותר מפעם אחת קח הפסקה של לפחות 20 דקות בין הכניסות

SiX PACK
12-03-08, 02:26
גם אני חשבתי שזה עוזר , מאמרים מעידים על כך שזה לא מועיל ולא מנקה את הגוף, אפקט הזיעה שהסאוונה גורמת הוא אמנם כן מועיל, אבל לא יחודי לסאוונה בלבד. סאוונה יכולה להועיל בנינוחות, הרגשה טובה, ואף הרפיה של השרירים.. אם אתה נהנה מזה, זה לא יכול להזיק.

פינגווין
12-03-08, 06:28
סאונה, אמבטיות וג'קוזי. לא מה שחשבתם http://www.beok.msn.co.il/UploadFiles/AuthorsPics/Author_160.jpg פרופ' רוני וולף
מנהל יחידת עור ומין, מרכז רפואי קפלן חשבתם שסאונה פותחת את הנקבוביות? שמזיעים ומרזים בה? שהרעלים יוצאים מהגוף עם הזיעה? חשבתם שג'קוזי זה בריא? אז תחשבו מחדש. כל האמת על הסכנות כתוצאה משימוש בסאונה ובג'קוזי הלו, אל תישן, אתה באזור מועד לפורענות ארץ לידתה של הסאונה היא כנראה פינלנד, לפני למעלה מאלף שנים. בתחילה מדובר היה במקום רחצה, לאחר מכן מקום ללדת בו ומקום מרפא. כיום מעריכים כי בפינלנד יש כשני מיליוני סאונות, מתוכם 1.2 מליון בבתים פרטיים (אין כמעט בית פרטי ללא סאונה מפוארת), היתר בבתי נופש, מלונות, מכונים ובריכות, וזאת בקרב אוכלוסייה המונה חמישה מיליוני בני אדם. הסאונה לא נשארה נחלתם של הפינים בלבד, היא עברה, ובגדול, לעולם המערבי ותרבות זאת משגשגת ביותר בכל רחבי הגלובוס.

מהי הסאונה ומה היא עושה למנגנוני הגוף השונים? העיקרון של הסאונה, לסוגיה השונים, הוא העלאת חום הגוף. ישנן סאונות יבשות וסאונות לחות (סאונת אדים). החשיפה לטמפרטורות גבוהות מעלה את חום הגוף ומפעילה אגב כך את המנגנונים האחראים לוויסותו.

שני מנגנונים עיקריים אחראיים על ויסות חום הגוף. המוכר יותר הוא כמובן הפרשת זיעה. מיליוני בלוטות הזיעה (בגופו של אדם בין שתיים לארבע מיליון בלוטות כאלה) נכנסות לפעולה מקסימלית, מפרישות זיעה בקצב אדיר אשר מתאדה (בסאונה יבשה האידוי קל יותר ומשום כך הטמפרטורה גבוהה יותר מאשר בסאונה רווית אדים) וצריכת החום של האידוי מצננת את הגוף. ב-15 דקות של סאונה (הזמן המומלץ) מפריש האדם כליטר זיעה (ההזעה היומית הממוצעת היא בין 0.5 ל-1.5 ליטרים).

המנגנון השני החשוב הוא מערכת כלי הדם הקטנים של העור. עליית חום הגוף מביאה להרחבתם, ובכך לשחרור חום לסביבה. באופן נורמלי מהווה זרימת הדם בכלי הדם של העור בין חמישה לעשרה אחוזים מנפח הדם "הנזרק" מהלב. בחום של סאונה, זרימת הדם בכלי הדם של העור יכולה להגיע עד כדי פי עשרה מהמצב הנורמלי, ולתפוס נתח של למעלה מ-50 אחוזים מתפוקת הלב.

הרחבת כלי הדם ואיבוד כמות גדולה של נוזלים בזיעה בבת אחת, גורמים לירידה בלחץ הדם, וכתוצאה מכך גם לירידה באספקת הדם לאיברים חיוניים בגוף. מצב זה מביא להכנסת הגוף ל"מצב כוננות", על ידי הפרשת הורמונים ומתווכים מהמוח. הפרשת הורמונים זו מביאה להעלאה של תפוקת הלב, על ידי העלאת קצב פעימות הלב וקצב הנשימה. בין ההורמונים המופרשים יש כאלה האחראים להרגשה הטובה המלווה את הסאונה, בעיקר את "ההרגשה שאחרי", ואף מביאה להתמכרות של ממש לדבר.

תועלת מול נזק בסאונה

אין ספק שהסאונה מעניקה הרגשה סובייקטיבית טובה למשתמשים בה. השפעתה עליהם מרגיעה ומשחררת: הסאונה מרפה את השרירים המתוחים, משחררת "פרקים תפוסים", ומפחיתה כאבים. היא מפעילה, כאמור, מערכת הורמונים ומתווכים שמעניקים הרגשה נעימה, בדומה לג'וגינג ולסוגי ספורט אחרים, ויש האומרים שאף עולה עליהם.

כדי להצדיק את תרבות הסאונה ניסו לקשור לה תכונות מרפא שונות. אחת מהאמונות היא, שהסאונה מוציאה רעלים מהגוף. הבל הבלים. הזיעה מורכבת מ-98 עד 99 אחוזי מים, מעט מלחים ומינרלים ועוד פחות חומרים אורגניים (מסיסי מים), כמו חומצות אורגניות, שתנן ועוד. אין בה שום רעלים. מיתוס אחר; הסאונה מנקה את העור ופותחת נקבוביות. לא נכון. נקבוביות העור הינן פתחים של בלוטות החלב ולא בלוטות הזיעה. המקלחת שעושים אחרי הסאונה מנקה טוב יותר מהסאונה עצמה.

עוד אמונה, שלשם שינוי יש בה משהו (אבל לא יותר מדי...) הינה שסאונה מביאה לירידה במשקל. האמת, ורק האמת, מאחורי אמונה זו היא שמעבר למשקל הזיעה המופרשת (ק"ג לערך) שאינה מביאה לירידה אמיתית במשקל, מאבד הגוף כ-300 קלוריות בסאונה אחת. לא הרבה לכל הדעות. בנוסף לזה יש להביא בחשבון שהשריר היחיד העובד בפעולת הסאונה הוא שריר הלב, לעומת כל ספורט אחר המפעיל, בנוסף ללב גם שרירים אחרים. אין ספק שקיימות דרכים רבות אחרות, בריאות ומומלצות פי כמה, לשרוף קלוריות ולהפחית במשקל מסאונה. מסתובבת שמועה כאילו הסאונה מביאה לירידה בכולסטרול. אין שום הוכחה מדעית לכך (בלשון המעטה).

עם אילו יתרונות נשארנו בשורה התחתונה? נותרנו בעיקר, או רק, עם ההרגשה הסובייקטיבית הטובה, תחושת הרגיעה וההרפיה שהסאונה מעניקה. ומה בדבר הנזקים והסיכונים?

כמו בתיאור היתרונות על ידי "המכורים", כך גם בנזקים שנקשרו לסאונה על ידי המתנגדים - אצל שני המחנות נרשמת הגזמה. במשך שנים ארוכות (ארוכות מדי) סברו אנשי המדע שהמעמסה על שריר הלב בשל הגדלת התפוקה בעת השהייה בסאונה עלולה לגרום לנזק ולהחמיר את מצבם הבריאותי של חולי לב. מזה כעשור אנו יודעים שההפך הוא הנכון. טיפול קבוע, מספר פעמים בשבוע, בסאונה משפר את תפקוד העורקים הכליליים, ואת תפקוד הלב בכלל, ומונע הפרעות קצב.

יחד עם זאת הקוראים מוזהרים שעל כל הסובלים ממחלת לב להיוועץ ברופא לפני שיחליטו על כניסה לסאונה. עוד אמונה מושרשת לפיה סאונה מייבשת את העור. את זאת עליכם לדעת - גם ב"סאונה יבשה" האוויר אינו לגמרי יבש. גם שם דואגים ללחות מסוימת באוויר. אמנם לא כמו בסאונת אדים, שם הלחות מגיעה ל-95 אחוזים, אך בכל זאת אין מדובר באוויר יבש.

ומה בדבר הידבקות במחלות בסאונה? סאונה של אדים מהווה מקום אולי לא אידיאלי, אך בהחלט "נוח" להתרבות פטריות/חיידקים/וירוסים. רוב הזיהומים הם של העור. חיידק הפסאודומונס, הקמפילובקטר ואחרים גורמים לזיהומים לעיתים קשים בעור, למחלות ויראליות כמו מולוסקום. יבלות ויראליות אמנם אינן שכיחות, אך בהחלט קורות, וגם מקרים של חיידקים דמויי שחפת כבר תוארו ולא כקוריוז חד פעמי.

בנוסף תוארו הידבקויות במחלות הפוגעות בריאות ובאברים אחרים מלבד העור, כמו מחלת הלגיונרים, דלקת כבד זיהומית (הפטיטיס) ועוד. בסך הכל רמת הסיכון והנזקים הטמונים בסאונה הם מזעריים, אם מקפידים על כללים נכונים ועושים זאת באופן מבוקר ומתון ובעיקר תוך היוועצות עם רופא לאנשים שאינם בריאים.

ג'קוזי. פחות יעיל ויותר מסוכן

כאן התועלת קטנה מזו של הסאונה ולעומת זאת סכנת ההידבקות במחלות אינה זניחה כלל ועיקר. התנאים של הג'קוזי, הטמפרטורה והמים, מתאימים ביותר לצרכים של מחוללי מחלות. נוסיף לזה, שכמות קטנה של מים (שנשאבים באופן מתמיד מהבריכה וממוחזרים אליה שוב בעת הפעלת הג'קוזי) נשארת בתום הפעולה בצינורות ומהווה "תרבית" לגורמים מזהמים. ואכן אנו רואים לעיתים לא נדירות זיהומים מג'קוזי, ובמלוא הכנות, אנשי משפחתי מוותרים מרצון על התענוג.


קרדית
http://www.beok.msn.co.il/SelectedArticle.aspx?ArticleID=761 (http://www.beok.msn.co.il/SelectedArticle.aspx?ArticleID=761)