PDA

צפה בגרסא המלאה : מאמר 2| שאלות ותשובות כושר גופני, תזונה ובריאות


trhetrhe
23-04-07, 15:15
-מהי המשמעות של הרכב הגוף בהקשר של יכולת גופנית: אחד ההיבטים החשובים מבחינת הבריאות ויכולת התפקוד הגופני הוא היחס בין כמות השומן בגוף למשקל הכללי. יחס זה ניתן לבטא באחוזים. עודף משקל (או נכון יותר שיעור שומן גבוה בהרכב הגוף) הוא גורם סיכון משמעותי להופעת בעיות בריאותיות רבות כמו יתר לחץ דם, סוכרת, עלייה בריכוז שומני הדם וסיכון להופעתה של מחלת לב כלילית. עודף משקל, הנובע מעלייה בשיעור השומן בגוף, פוגע גם ביכולת האירובית והאנאירובית, כיוון שמסת השומן אינה תורמת ישירות ליכולת לבצע את הפעילות הגופנית, אך לעומת זאת היא מוסיפה למסה שעל מערכת השרירים להניע בזמן פעילות. כתוצאה מכך כל פעילות בהספק נתון, כגון הליכה בקצב של חמישה ק"מ בשעה, מהווה עומס גבוה יותר לאדם השמן בהשוואה לעומס המוטל על אדם רזה יותר. מניעת השמנה ושמירה על הרכב גוף תקין צריכות להיות חלק חשוב מכל תוכנית אימון לשיפור הכושר הגופני.

-מהי חשיבותו של הגב התחתון בהקשר של יכולת גופנית: איזור הגב התחתון רגיש מאוד מבחינה אנטומית וביומכנית. רבים מאוד סובלים מכאבי גב תחתון, ובמקרים רבים ניתן לשפר את המצב ולמנוע הופעת כאבים על ידי שמירה על כוח שרירי הגב והבטן ועל ידי הקפדה על יציבה נכונה. ניתן להשיג מטרות אלו באמצעות תרגול ואימון מתאימים. פעילות שמטרתה למנוע הופעת כאבי גב תחתון צריכה להיות חלק מכל תוכנית לשמירה על הבריאות ועל הכושר הגופני.

-מהם עקרונות האימון לשיפור הכושר: תוכנית אימונים לשיפור הכושר הגופני צריכה להיות מותאמת למטרות מוגדרות, כגון שיפור היכולת האירובית, שיפור הגמישות, שיפור כוח שרירי הבטן וכדומה. חשוב לדעת שפעילות לשיפור הכוח על שרירי הבטן עשויה להפשפיע מעט מאוד על יכולות אחרות, כגון היכולת האירובית. כך גם פעילות שמטרתה לשפר את היכולת האירובית תשפיע מעט מאוד על הגמישות או על הכוח. לכן חשוב מאוד להציב מטרות ברורות ולתכנן לפיהן את תוכנית האימון.

-אילו רכיבי כושר חשובים במיוחד מן ההיבטח הבריאותי: אף שלכוח השרירים, לגמישות וליכולת האנאירובית יש חשיבות בחיי היום יום, הרי שמן הבחינה הבריאותית רכיב הכושר החשוב ביותר היום הוא היכולת האירובית. לכן כאשר מדברים באופן כללי על חשיבות השמירה על הכושר הגופני, מתכוונים לעיתים קרובות לשמירה על היכולת האירובית, ובהנחיות לפעילות מדברים לרוב על הנחיות לפעילות המיועדת לשפר את היכולת האירובית כגון: הליכה, שחייה, רכיבה על אופניים וכו'. לשיפור היכולת האירובית יכולה להיות השפעה רבה על התפקוד הגופני ועל תחושת המאמץ בביצוע משימות היום יום. לאימון לשיפור היכולת האירובית יש גם השפעה פסיכולוגית חיובית, והוא תורם להרגשה הטובה. לשיפור היכולת האירובית השפעה חיובית גם על תפקוד מערכת הדם והלב. האימון האירובי מחולל שינויים במערכת זו, המפחיתים את הסיכון להופעתה של מחלת לב כלילית. היבט נוסף של הכושר הגופני, שיש לו חשיבות בריאותית ישירה, הוא שמירה על תפקוד תקין של הגב התחתון ושמירה על הרבה גוף תקין.

Leo
23-04-07, 15:50
תודה על ההשקעה אבל ישראלבודי זה לא בידיוק המקום של המאמר הזה....